Khamis, 31 Disember 2009

KEMENANGAN ISLAM MENURUT AL QURAN


KEMENANGAN ISLAM MENURUT AL QURAN


Kemenangan Islam terhadap agama-agama lain.

" Dia yang mengutuskan RasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar(agama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai" (At Taubah: 33)


Mukmin sebagai khalifah di muka bumi

"Dan Allah telah menjanjikan bagi orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amalan soleh, bahawa Allah akan mengangkat mereka menjadi khalifah di muka bumi, sebagaimana orang-orang dahulu telah menjadi khalifah, dan Allah akan menetapkan agama mereka(Islam) yang diredhainya untuk mereka, dan akan menggantikan ketakutan mereka dengan keamanan. Mereka menyembah Aku dan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, maka mereka itulah orang yang fasik." (An-Nur: 55)


Mukmin sebagai khalifah di muka bumi.

"Dan Allah telah menjanjikan bagi orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amalan soleh, bahawa Allah akan mengangkat mereka menjadi khalifah di muka bumi, sebagaimana orang-orang dahulu telah menjadi khalifah, dan Allah akan menetapkan agama mereka(Islam) yang diredhainya untuk mereka, dan akan menggantikan ketakutan mereka dengan keamanan. Mereka menyembah Aku dan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, maka mereka itulah orang yang fasik." (An-Nur: 55)


Pertolongan Allah kepada Mukminin.

"Sehinggalah rasul-rasul itu telah berputus asa, dan mereka menyangka bahawa mereka telah didustakan, datanglah kepada mereka pertolongan kami, lalu diselamatkan orang-orang yang kami kehendaki. Dan tidak dapat ditolak siksa kami daripada orang-orang yang berdosa." (Yusuf: 110)


Hancurnya perancangan dan tipu daya musuh

"Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya mereka dan Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya."( Al Anfal: 30)



KEMENANGAN ISLAM MENURUT AS SUNNAH


Tersebarnya Islam di seluruh alam.

Diriwayatkan oleh Tamim Ad Dari, berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya, urusan ini (Islam) akan sampai ke mana sahaja uang sampai oleh malam dan siang. Allah tidak akan meninggalkan sebuah rumahpun daripada penduduk dusun dan kampung melainkan Allah akan memasukkan ke dalamnya agama ini, sama ada memuliakan orang yang mulia ataupun denga menghina orang yang hina, iaitu Allah muliakan dengan Islam dan menghinakan dengan kekufuran. (Riwayat Ahmad)


Kekuasaan Islam di Timur dan Barat

Daripada Thauban daripada Nabi s.a.w bersabda: " Sesungguhnya Allah telah melipatkan bumi bagiku (menghimpunkan dan mengumpulkannya) lalu akau dapat melihat timur dan baratnya. Sesungguhnya kekuasaan umatku akan sampai ke semua tempat bumi yang dilipatkan bagiku.." (Riwayat Muslim)


Kemenangan Muslimin terhadap Yahudi

Daripada Abu Hurairah, bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Tidak berlaku kiamat sehingga muslimin memerangi Yahudi. Mereka dibunuh oleh muslimin sehingga orang yahudi bersembunyi di sebalik batu dan pokok. Batu dan pokok itu berkata: Wahai muslim, wahai hamba Allah, Ini dia yahudi berada dibelakangku. Kemarilah dan bunuhlah dia. Melainkan pokok gharqad. Sesungguhnya ia adalah daripada pokok Yahudi" (Riwayat Muslim)


Kembalinya khalifah di atas manhaj Nubuwwah

Daripada Huzaifah, bahawa Nabi s.a.w bersabda: Berlakunya zaman kenabian di kalangan kamu sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah untuk belaku. Kemudian Allah mengangkatkannya (menghilangkannya) ketika mana dia mengkehendaki. Kemudian berlaku pula khilafah di atas manhaj kenabian. Maka berlangsunglah ia sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah untuk berlaku. Kemudian Allah mengangkat ketika mana Dia mengkehendakinya. Kemudian berlakunya pula pemerintahan raja yang 'menggigit' (zalim). Maka berlakula ia sepertimana yang dikehendaki oleh Allah. Kemudian Allah megangkatkannya. Kemudian berlaku pula pemerintahan raja 'paksaan' (kuku besi). Maka berlakulah ia sepertimana yang dikehendaki oleh Allah. Kemudian Allah mengangkatkannya ketika mana dia mengkehendaki. Kemudian berlaku pula khilafah di atas manhaj kenabiaan

Selasa, 29 Disember 2009

Terbinanya Generasi Munafik

" Ya Allah Ya Tuhanku,seandai kau kurniakan kelebihan ini kepadaku untuk ku membina para fata,kau kurniakanlah kepada ku adik-adik dan sahabat-sahabat yang sudi membantu ku dalam menuju jalan perjuangan ini dengan hikmah dan iman yang teguh.kau jauhkan dariku adik-adik dan sahabat-sahabat yang mempunyai sifat-sifat munafik dalam diri mereka dan kau bakarlah sifat munafik itu,agar akan tumbuh pohonan iman dari abu munafik yang hancur itu.Namun seandainya engkau tidak memilihnya untuk memijak duri-duri di jaLan perjuangan ini,kau jauhkanlah diri ku darinya,agar aku tidak terkena panahan murka mu lantaran dekatnya ku dengannya.

Ya Rahim,ku bermohon kepada Mu,tetapkanlah kaki ku ini di atas jalan para RasulMu ini,tetapkanlah mata ku untuk memandang Syahid sebagai tujuan ku,Hiasilah pendengaranku dengan panggilan-panggilan jihadMu,kerana tiada tujuan lain hidup ini melainkan ku ingin bertemu dengan Mu dalam keadaan Kau menyangiku.. Ameen Ya Allah."



Air mata ku menitis lagi,apabila melihat laporan dari unit khas I.T. kepada siapa lagi ingin aku percaya. setelah 6 bulan unit Khas I.T menjalankan tugas untuk mengesan e-mail-e-mail para du'at kampus yang berdaftar dengan laman web lucah,akhirnya 21 e-mail telah disahkan milik para Du'at ini. semua pendaftaran e-mail itu mesti mendapat pengesahan dari pemilik e-mail terbabit sebelum ia dimasukkan ke data laman web tersebut. Inilah penemuan kami yang pertama setelah hampir 2 tahun berpening kepala melihat kejatuhan izzah para du'at di kampus.

Setelah kami mengkaji silibus dan perlembagaan beberapa buah kampus,semua tidak menuju ke arah murkanya Allah sehingga menurunkan bala Akademik dan kehinaan kepada organisasi Islam di kampus. Akhirnya Allah ilhamkan kepada supaya merujuk kisah dan hikmah salahuddin Al-Ayubi yang menapis para tenteranya. kenapa Baginda Menapis para tenteranya??? tidak lain tidak bukan kerana baginda takut rahmat Allah tidak turun lantaran adanya tentera-tentera yang tidak dekat dengan Allah. tentera yang ditapis itu bukanlah ahli maksiat,mereka cuma tidak mengerjakan solat malam,namun baginda sudah tidak mahu mereka menjadi asbab hilangnya kasih sayang Allah kepada tentera Islam.Apatah lagi jika pejuang ini melakukan maksiat? apa akan jadi kepada organisasi kita seandainya ada ahli dan pimpinannya yang melakukan maksiat kepada Allah? adakah Allah akan memandang organisasi kita dengan kasih sayangnya???


Cuba Sahabat bayangkan,bagaimana para pembawa bala Allah ini jika mereka dilantik menjadi naqib? Adakah akan terbina jiwa-jiwa Islam hasil didikan naqib yang berjiwa munafik? Kami berpendapat ini salah satu faktor yang menyebabkan jatuhnya institusi dakwah di semua peringkat. Setelah kami memahami kisah tersebut,kami memulakan operasi mengesan para pembawa bala Allah ini melalui e-mail mereka. Sahabat-sahabat jangan terkejut jika saya katakan ada juga dari 21 orang ini berdaftar dengan laman web GAY(Laknatullah). Disini saya memberi amaran keras kepada Du'at berjiwa rosak ini:
Rasullullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya : Barangsiapa yang kalian dapati melakukan perbuatan kaum Luth,
maka bunuhlah kedua pelakunya" [HR Tirmidzi : 1456, Abu Dawud : 4462, Ibnu
Majah : 2561 dan Ahmad : 2727]
Ingatlah bala-bala ini.:

a. Benci terhadap wanita
Kaum Luth berpaling dari wanita sehingga tidak mahu menggauli mereka. Oleh karena itu, hilanglah tujuan pernikahan untuk
memperbanyak keturunan. Seandainya pun seorang homo itu bisa menikah, maka
istrinya akan menjadi korbannya, tidak mendapatkan ketenangan, kasih sayang,
dan balas kasih. Hidupnya tersiksa, bersuami tetapi seolah tidak bersuami.

b. Efek Terhadap Syaraf
Kebiasaan buruk ini mempengaruhi kejiwaan dan memberikan efek yang sangat
kuat pada syaraf. Sebagai akibatnya dia merasa seolah dirinya diciptakan
bukan sebagai laki-laki, yang pada akhirnya perasaan itu membawanya kepada
penyelewengan. Dia merasa cenderung dengan orang yang sejenis dengannya.

c. Efek terhadap otak

d. Menyebabkan pelakunya menjadi pemurung

e. Seorang homoseks selalu merasa tidak puas dengan pelampiasan hawa
nafsunya.

f. Hubungan homoseksual dengan keburukan akhlaq
Kita dapatkan mereka buruk perangai dan tabiatnya. Mereka hampir tidak boleh
membezakan antara yang baik dan yang buruk, yang mulia dan yang hina.

g. Melemahkan organ tubuh yang kuat dan boleh menghancurkannya. Karana
organ-organ tubuhnya telah rosak, maka didapati mereka sering tidak sadar
setelah mengeluarkan air seni dan mengeluarkan kotoran dari duburnya tanpa
terasa.

h. Hubungan homoseksual dengan kesihatan umum.
Mereka terancam oleh berbagai macam penyakit. Hal ini disebabkan karana
lemah mental dan depresi.

I. Pengaruh terhadap organ peranakan.
Homoseksual dapat melemahkan sumber-sumber utama pengeluaran mani dan
membunuh sperma sehingga akan menyebabkan kemandulan

j. Dapat meyebabkan penyakit thypus dan disentri

k. Spilis, penyakit ini tidak muncul kecuali karena penyimpangan hubungan
seks

l. Kencing nanah

m. AIDS, para ahli mengatakan bahwa 95% pengidap penyakit ini adalah kaum
homoseks
Aku merayu wahai sahabat-sahabat yang telah terlanjur bermaksiat ini,bertaubatlah kepada Allah selagi Allah membuka pintu taubat buat kita.

setelah kami berbincang dengan beberapa pimpinan islam beberapa negeri,barulah saya dibenarkan untuk mendedahkan hal ini di blog. agar kita sama-sama dapat mengambil iktibar dari hasil kajian kami ini. Jadi,perkuatkanlah tarbiyyah di kampus masing-masing.Buat masa sekarang,saya lebih suka menggunakan kaedah yang digunakan oleh Ustaz Mustafa Mashur yang mahukan semua gerakan Islam Islam membersihkan golongan-golongan ini dari jemaah Islam.

Isnin, 21 Disember 2009

CeriTa SyediH


Ada tiga orang sahabat si A, si B dan
si C, yang
tinggal serumah di
sebuah apartment setinggi 60 tingkat. Pada suatu
petang setelah tamat
bertugas mereka ini telah kembali dari bertugas
untuk pulang ke rumah.
Dilihatnya ramai orang sedang berkerumun di
depan lif. Rupanya elektrik
padam Dan lif tidak berfungsi... .

si A : Macamana ni... rumah kita lak atas sekali?
si B : Aduhhhh... bikin bingung kepala, nak panjat
tangga larat ke..?
si C : Aku rasa baik kita panjat tangga aje... kita
pun tak tahu bila
agaknya elektrik ada balik
si A : Aku ada satu idea, kita panjat tangga
sambil bercerita,tapi kita
kena bercerita yang sedih aje, sebab kalau kita
buat cerita
lawak... kita akan terasa sesak nafas sebab kita
ketawa... biar kita
serius dengar cerita.

Mereka pun bersetuju, so mereka mulalah
melangkah kaki memanjat tangga
untuk ke tingkat 60. si A mula bercerita... .

si A : Aku masa kecil punyalah sedih dalam
sejarah hidupku... aku
membesar tanpa bapa, bapaku meninggal
semasa aku dalam kandungan, dari kecil
aku... .bla bla bla bla bla... ..

Punya la sedih mereka mendengar cerita si A
hingga meleleh
leleh... sedar tak sedar mereka dah sampai kat
tingkat 20. Mereka berhenti sekejap
bukannya kerana penat tapi berhenti untuk lap air
mata... kemudian Mereka
kembali memanjat sambil si B pula bercerita... .

si B : Sejarah hidup aku lagi sedih, semasa umur
aku 5 tahun kedua ibu
bapaku meninggal dalan kemalangan
jalanraya... aku dibesarkan
oleh abang sulung ku saja yang pada tu berumur
15 tahun. Abang sulung
ku tak bersekolah dan dia bekerja untuk menyara
aku adik beradik seramai
4 orang... bla bla bla bla... ...

Sekali lagi mereka bertiga meleleh
sedih... .punyalah lama cerita si B
dengan tak sedar mereka dah sampai ke tingkat
55. Hanya 5 tingkat aje
lagi... sambil melangkah memanjat tangga yang
ketingkat 56, si C mula
menyampuk

si C : Alaaaaaa... korang punya cerita tak sedih
lagi... cerita aku lagi
sedihhhh punya.
si A : kau ada sejarah hidup sedih juga ke... ?
si C : emmmm... mungkin hari ini dalam sejarah...
si B : cerita aje le... kita dah tinggal 4 tingkat je lagi
si C : aku sedih kerana... KUNCI RUMAH KITA
AKU TERTINGGAL DALAM
KERETA... .UWAAAAAA

Moral of the story... .jangan anggap sejarah hidup
kita yang paling
sedih padahal ada lagi insan lain yang
mengalami sejarah hidup yang lebih
pahit.

Sabtu, 19 Disember 2009

CINTA


Cinta pada dunia, dunia akan pergi. Cinta pada manusia manusia akan mati. Cintalah pada Allah s.w.t kerana Dialah yang kekal abadi.

Hari ini kita begitu asyik dengan cinta. Cinta pada harta, cinta pada dunia dan cinta pada kekasih. Sehinggakan Laila Majnun, Romeo dan Juliet menjadi idola. Kita juga mengaku cinta kepada yang Esa yang pada hakikinya tidak pernah terlintas di sanubari. Buang emak buang saudara kerana kasih hamba turutkan.



Tetapi kita kurang rasa cinta pada Yang Esa. Kita mengaku menyintai Allah tetapi tidak pernah melaksanakan tanggungjawab kepadaNya. Acap kali kita melafazkan cinta sehinggakan lalai untuk membuktikan cinta kita pada Yang Esa. Sekadar sembahyang lima waktu yang kadang kala kita abaikan. Adakah itu bukti cinta kita pada Allah? Sekadar berpuasa lapar dan dahaga sahaja, atau sekadar mengeluarkan zakat atas desakan, itukah yang dipanggil cinta abadi kepadaNya?



Amalan kita hanyalah ala kadar saja. Sedarlah amalan yang kita bangga – banggakan selama ini sebenarnya masih jauh lagi untuk membuktikan cinta pada Allah. Cinta sebenarnya ialah cinta yang dipenuhi keikhlasan begitu juga dengan amalan kita kepadaNya.

TANDA – TANDA CINTA PADA ALLAH S.W.T



1. Cinta pada kematian

2. Bermunajat kepada Allah

3. Sentiasa berzikir kepada Allah

4. Berjuang di jalan Allah

5. Melakukan ketaatan dirasakan nikmat

6. Tidak berduka dengan kehilangan sesuatu

7. Menundukkan nafsu

8. Menjalin kasih sayang sesame makhluk

9. Takut berpaling daripada Allah s.w.t

ukhwah fillahkan lestari selamanya

Khamis, 17 Disember 2009

5 jari


Kelebihan 5 jari anugerah tuhan yang patut kita hargai dan syukuri.

1. Cuba tengok jari anda. Genggam kuat2 & angkat ke atas sambil laung.."Allahu Akbar". Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.

2. Straight kan jari ke depan dlm keadaan terbuka & Renung dalam-dalam.Itulah kewajipan solat lima waktu jangan kita abaikan.

3. Put ur hand on the table, perhatikan. Start dr jari kelinking yg kecil & kerdil, mcm manusia & apa benda pun akan start dr kecil then membesar & terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Whatever we do semua start dari kecil. Kegagalan mendidik pd usia muda akan beri impact/kesan yg besar pd masa depan.

4. Then tgk jari kedua, jari manis. Mcm tu jugak la dgn usia remaja..semuanya sweet.. manis mcm jari manis. Ms remaja kita selalu di duga dgn cabaran & dugaan. Hanyan iman & takwa akan tunjukkan jalan kebenaran.

5. Jari ketiga jari yang paling tinggi, jari hantu ibarat alam dewasa kita. At 30's kita dah punya status & ekonomi & career yg stabil but kita kena careful sebab masa ni la banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu jealous dan macam2 hantu lagi. Kalau gagal kawal emosi khuatir kita masuk ke perangkap nafsu dan syaitan. So kita kena la lipat gandakan ibadat.

6. Jari telunjuk - Jari ni lah yg mengungkap satu dan Esanya Allah SWT ketika solat. Genggam kesemua jari kecuali telunjuk see how Gagahnya telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi contoh & tauladan pada jari2 sblm ni. Mcm tu jugak dgn kita perlu jadi role model to the new generation..jadi pembimbing yg kaya dgn idea bernas & a great mind.

7. Lastly renung la ibu jari.. besar/gemuk & pendek compare to the others but it shows kematangan & kehebatan yg membanggakan. Kalau ada ibu jari semua urusan lancar tapi bayangkan kalau takde ibu jari... nak gengam/pegang something cukup susah.. nak pegang sudu pun susah. To young generation, nak buat apa2 rujuk la kat org tua/berpengalaman. Kalau kita patuh pd petunjuk mereka,then boleh la kita say "good" or "yes" sambil thumbs up itulah rahsia kejayaan kita. See all ur fingers and renung/fikir dalam2 dimana kita berada sekarang..

Selasa, 15 Disember 2009

FALSAFAH KEHIDUPAN


Orang yang tidak menganggap dirinya bahagia adalah
orang yang tidak akan hidup dengan bahagia.

Orang berjaya tidak pernah putus asa. Sebaliknya orang
yang mudah putus asa ialah orang yang tidak akan
berjaya.

Apabila kamu bercakap, percakapan kamu adalah patut
diluahkan jika ia difikirkan lebih bernilai daripada
tidak bercakap langsung.

Tiga orang pandang ke luar tingkap, seorang melihat
tanah, seorang melihat pokok, seorang melihat awan.
Ini kerana setiap manusia mempunyai persepsi yang
berbeza. Lantaran itu, jangan berasa marah jika orang
lain berbeza pendapat dengan kita.

Cerek yang kecil adalah lebih mudah panas. Orang yang
berhati kecil mudah berasa marah.Namun tidak sama dengan orang yang marah dan dikawal oleh ilmu.

Orang yang tidak dapat mengawal emosi sendiri adalah
orang yang tidak dianggap merdeka.

Tali gitar yang diikat terlalu ketat akan senang
putus. Manakala tali yang diikat terlalu longgar tidak
akan mengeluarkan bunyi yang merdu. Oleh itu, hiduplah
dalam kesederhanaan.

Kemarahan biasanya bermula daripada fikiran yang tidak
bijak dan diakhiri dengan kekesalan.

Kesedihan yang dialami akan menjadi pudar selepas
suatu jangkamasa berlalu.

Melakukan kesilapan adalah suatu perkara yang biasa.
Sedia memaafkan kesilapan adalah perkara yang luar
biasa.

Manusia biasanya hidup tidak melebihi 100 tahun,
tetapi kerisauan yang dialami lebih daripada 1000
tahun.

Sukailah dengan apa yang perlu anda buat, jangan buat
apa sahaja yang anda suka.

Belajar daripada kesilapan yang orang lain lakukan
akan mengurangkan kesilapan yang mungkin kita lakukan.

Wang adalah alat yang kita gunakan dan bukan alat yang
mempergunakan kita.

Tiada orang yang boleh merisaukan kamu melainkan
fikiran kamu sendiri.

Manusia selalu mengharapkan kegembiraan daripada orang
lain, tetapi jarang memberi kegembiraan kepada orang
lain secara sukarela.

Kesedihan dan kegembiran adalah di tangan sendiri dan
bukannya di tangan orang lain.

Musuh yang paling hebat di dunia ini ialah diri kita
sendiri.

Orang yang paling bodoh ialah orang yang selalu risau
atau marah kerana kesilapan orang lain.

Masa yang kita gunakan untuk mecari kesilapan orang
lain biasanya adalah lebih banyak daripada masa yang
kita gunakan untuk memperbaiki kesilapan sendiri.

Hati fikir perkara baik, mulut cakap perkara baik,
badan lakukan perkara baik.

Semua manusia mempunyai satu mulut dan sepasang
telinga, maka kurangkan bercakap dan lebihkan
mendengar.

Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang
lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada
diri anda sendiri.

Insan yang berilmu akan menganggap dirinya kurang
ilmu, manakala orang bodoh akan menganggap dirinya
orang yang sangat pandai.

Hadiah yang paling berharga buat teman ialah
bertimbang rasa dan sedia memaafkan kesilapannya.

Bersikap baik terhadap insan yang jahat adalah cara
yang lebih baik daripada bersikap buruk terhadap
mereka.

Dalam hidup ini, sebarang keadaan yang kita temui
adalah kurang penting, yang paling penting ialah arah
yang kita tujui.

Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang
lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang
memperbaiki diri daripada kritikan orang lain kerana
musuh biasanya akan memberitahu kesilapan yang anda
buat tanpa disedari.

Orang yang berfikiran positif akan melihat peluang
dalam semua keadaan. Manakala orang yang berfikiran
negatif akan berasa risau dalam segala keadaan yang
baik.

Kita perlu menghembus nafas dahulu sebelum menerima
udara yang segar. Kita perlu berusaha
bersungguh-sungguh sebelum menempuh sesuatu kejayaan.

Bagi manusia yang tidak mengenali erti hidup, maka
hidup adalah satu hukuman baginya.

Kadangkalanya, sesuatu masalah yang rumit dapat
diselesaikan dengan menggunakan kaedah yang paling
mudah.

Padi yang semakin berisi akan semakin menunduk,
manusia yang berhemah tinggi ialah orang yang sentiasa
merendahkan diri.

Hayatilah kehidupan anda, janganlah dibandingkan
dengan orang lain.

Kebencian tidak dapat di atasi dengan kebencian,
tetapi hanya dapat di atasi dengan kasih sayang.

Jangan berputus asa apabila menghadapi kesusahan
kerana titisan hujan yang jernih juga berasal daripada
awan yang gelap.

Masa yang diberi kepada kita dikurniakan sesaat demi
sesaat, maka kita perlu menggunakannya sesaat demi
sesaat.

Orang yang kaya bukanlah orang yang mempunyai banyak
harta, tetapi orang yang berasa cukup dengan apa yang
dia ada dan tidak memerlukan lebih daripada itu.

Orang yang miskin bukanlah orang yang tidak berharta
tetapi adalah orang yang sentiasa merasa tidak cukup
dengan apa yang dimiliki.

Orang yang boleh diyakini adalah mereka yang mempunyai
keyakinan diri. Orang yang dapat menegur orang lain
adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain.

Orang yang cemerlang bukanlah kerana dia tidak pernah
mengalami kegagalan tetapi disebabkan dia dapat
berdiri lebih teguh selepas kegagalan.

Orang yang cantik tetapi tidak berakhlak bagaikan
bunga yang berwarna tetapi berbau busuk.

Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa
menghormati orang lain.


*Tiada hakcipta terpelihara. Harap dapat
disampai-sampaikan kepada yg lain. ;-)

Isnin, 7 Disember 2009

Anak setan


Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenisanak syaitan:

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth:disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkanfitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg muladari kata-kata mulut.

7. Daasim (BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...)
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberisalam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agarberlaku keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isterihilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak dideradan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari. Dan yg ke 10 (lagi dahsyat)............

10. Isetan.
Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. Terdapat di sekitar KL, Singapore, Beijing &
lain-lain tempat. Kebaikan: Memberi potongan harga pada karnival jualan.
Keburukan: Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang. ....dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan:
Shopping tu agak2 sikit, jangan sampai
berlebihanpulak.
Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan

Rabu, 2 Disember 2009

Munajat

"Dikala malam yag sunyi sepi
Bumi Insan tika ini tenggelam dalam
tidur dan mimpi..
Musafir yang malang ini tersentak bangun
Pergi membasuh diri menghadapMu ...

Tuhan..
Lemah lututku berdiri di hadapanMU..
sedu sedan tangisku keharuan..
Hamba yang serta hina ini..
Engkau terima juga mendekat..
Bersimpuh di bawah duli kebesaran..

Tuhan..
Hamba tidak pasti bagaimana
penerimaanMu
Dikala mendengar pengaduan hamba
yang penuh dosa dan noda ini..
Dalam wahyu yang engkau nuzulkan..

Engakau berjanji untuk sedia
memberi dan menerima pengaduan
Dan sudi memberi keampunan
Dan Muhammad RasulMu yang mulia itu
Ada menyatakan ampunan Tuhan
Lebih besar dari kesalahan
(Lantas)..Hamba percaya kepada tutur kepastian itu
Sebab itu hamba datang Wahai Tuhanku.
Bukan kerana hamba tidak redha
dengan ujianMu...

Cuma hendak mengadu padaMu
Tempat hamba Kembali nanti..
Memohon sakinah,Marghfirah
dan mutmainnah..

-MUNAJAT IMAM BUKHARI-

Isnin, 2 November 2009

4 Golongan Lelaki Yg Di Tarik Wanita Ke Neraka



Pertama: Ayahnya
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.
Kedua: Suaminya
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri...... walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga: Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM. Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.
Keempat: Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya. Maka kita lihat bertapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat...maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap firman ALLAH S.W.T.:- "HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA, DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU....."
Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda...kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri......jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas.. Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik....oleh mana-mana pihak. Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA... semua kaum muslim masuk syurga..... janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.SEMOGA KITA SEMUA TERGOLONG DARI AHLI SYURGA YANG MEMASUKI-NYA TANPA HISAB.

Jumaat, 23 Oktober 2009

MENGAPA OH MENGAPA?






Mengapa seseorang Yahudi dibolehkan menyimpan janggut untuk mengamalkan kepercayaannya...

...tetapi bila seorang Muslim berbuat demikian, dia dianggap ekstrim dan pengganas?


Mengapa seseorang rahib boleh meliputi keseluruhan tubuhnya kerana memperhambakan diri kepada Tuhannya...

...tetapi bila seseorang Muslimah melakuk! an begitu, dia ditekan?


Mengapa bila wanita barat menjadi surirumah,
dia dihormati kerana dikatakan berkorban untuk keluarganya...

...tetapi bila wanita Islam berbuat begitu, mereka kata, "dia mesti dibebaskan!"


Mengapa mana-mana gadis boleh ke universiti dengan berpakaian mengikut kesukaannya kerana punyai hak dan kebebasan...

...tetapi bila seseorang wanita Muslim memakai hijab, dia tidak boleh menjejakkan kakinya ke universiti?


Mengapa bila seseorang kanak-kanak meminati sesuatu bidang, dia dikatakan punyai bakat...

...tetapi bila seseorang kanak-kanak meminati Islam, dia dikatakan tak berguna?


Mengapa bila seseorang Kristian atau Yahudi membunuh, agamanya tidak dikaitkan... tetapi baru sahaja seseorang Muslim didakwa melakukan jenayah, nama Islam turut diadili!

Mengapa bila seseorang berkorban diri untuk melihat orang lain hidup, dia amat disanjungi...

...tetapi bila seseorang warga Palestin melakukannya untuk menyelamatkan diri, keluarga, rumahtangga dan masjidnya,
dia dikenali sebagai seorang pengganas?


Mengapa bila seseorang memandu kereta mewah dengan cara bahaya, keretanya tidak pernah dipertikaikan...

...tetapi bila seseorang Muslim melakukan kesalahan, orang kata ia adalah kerana agama Islamnya!


Mengapa kita terlalu percaya kepada akhbar...

...tetapi selalu persoakan apa yang terkandung di dalam Al-Quranul K-Karim?
Sampaikan jika berasakan ia baik untuk sahabat anda!

Jumaat, 16 Oktober 2009

Satu Nasihat....


Buat Diriku dan Sahabat.
Sesungguhnya syariat Islam membataskan perhubungan lelaki dan wanita
dalam apa jua keadaan yang tiada keperluan dan hendaklah hubungan itu
berlangsung dengan menuruti syariat dan membawa manfaat bukan mudharat.


Terlalu bebas hubungan lelaki perempuan baik dalam ruangan sihat di
yahoo mesengger, di dalam mirc dan juga di dalam ruangan-ruangan agama
yang merapu dan mengarut.


“ Sesunnguhnya nafsu itu sentiasa mengarah kepada kejahatan…” (Yusof :
53).


Kita lihat dalam group-group dan ruangan agama yang dibangunkan secara
portal banyak mengarut sekalipun mengunakan nama-nama agama dan arab
tetapi dalamnya lelaki dan perempuan bebas mengarut dan bermaksiat dan
merapu dan berkenalan dan bersosial seolah-olah seperti barat cuma di
atas namakan agama.


eida (bukan nama sebenar) : Hai..apa kaba ? cihat tak ? i just visit
your blog...nice i like it...ukhwah fillah...bila boleh jumpa
tuan punya blog

( lelaki) : baik....u pulak jaga diri yee...ukhwah Fillah !


Apabila saya membaca tulisan di atas dalam ruangan chitchat di blog-blog
dan juga seringkali menemui percakapan kosong seperti ini dalam
ruangan-ruangan agama maka
saya merasa sedih dan terkilan dengan budaya
Islam di Malaysia yang sudah mengarut.


Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda : “Aku melihat ke dalam
syurga maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara
(orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan
kebanyakkan penduduknya adalah wanita” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim dari
Ibnu Abbas dan Imran serta selain keduanya).


Dari Imran bin Husain dia berkata, Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam
bersabda : “Sesungguhnya penduduk syurga yang paling sedikit adalah
wanita.” (hadith riwayat Muslim dan Ahmad).


Imam Qurthubi rahimahullah mengulas hadits di atas dengan pernyataannya
: “Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu
yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada
kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal
mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan
dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga
sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat
disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka
memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika
diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika
diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At
Tadzkirah halaman 369).


Apalah gunanya ada jemaah-jemaah dan gerakan sofwah Islamiyah sekiranya
mereka dengan gerakan-gerakan dan persatuan-persatuan ini lebih
merosakan dan mencampurkan anak-anak muda lelaki dan perempuan dengan mengatas namakan agama ??


Muslimat tudung labuh konon menjaga diri tetapi boleh pula bergambar
senyum manis dengan rakan-rakan lelaki yang berkopiah merah, putih dan
kopiah raihan konon "ukhwah Islamiyah" sedangkan Islam bukanlah demikian
dan pemikiran umat Islam Malaysia sudah melampaui batasan.


Segala puji hanyalah bagi Allah swt dan dalam kesakitan dan kesihatan
yang merosot dan diri yang lemah ini
saya memanjatkan rayuan kepada umat
Islam kembalilah kepada sunnah rasulullah salallahualaihiwasalam.


Pesanan buat muslimah, hentikanlah kata-kata mengedik-gedik,
terhegeh-hegeh, mengatal tak tentu hala dan jadilah muslimah solehah yang menjaga
diri, cakapan dan tulisan serta perangai.


Bagi muslimin, hendaklah menjaga diri dengan iman dan ilmu serta akhlak
yang soleh dan mentaati perintah Allah dan rasul-Nya, usahakan
menghindari fitnah wanita dan godaan percampuran bebas kerana lelaki yang soleh
ialah yang menjaga dirinya dari maksiat kepada Allah swt.


Sabda baginda rasulullah : " Tujuh golongan yang akan dinaungi oleh
Allah swt di hari tiada naungan (perlindungan) selain dari perlindungan
Allah...pemuda yang hidup dalam ibadah kepada Allah (jauh dari maksiat)
....pemuda yang apabila digoda oleh wanita yang cantik dan berkedudukan
untuk melakukan maksiat lalu berkata : Sesungguhnya aku takut kepada
Allah..." ( Hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim).


Katakanlah wahai muslimin sejati, salafi dan sunni dan hakiki dan umat
Nabi Salallahualaihiwasalam apabila kamu di goda oleh muslimat-muslimat
dengan menerima kehadiran mereka tanpa diundang dalam hidup kamu dengan
berkata "Sesungguhnya aku takut kepada Allah".


Segala puji hanyalah bagi Allah swt, semoga Allah menerima diri
saya di
sisinya dan kepadanyalah
saya kembali...


Sakit ini satu nikmat
Kerananya kita menyedari akan perihal rahmat
Hikmah yang tersembungi di dalam langit tinggi
Hanya pemilik langit dan bumi yang mengetahui
Kesembuhan itu aku tidak ingini
Keredhaan itulah yang aku dambai

Rabu, 14 Oktober 2009

MuhasabaH


Siapalah kita manusia biasa
Hanya hamba di bumi merekah
Nilai diri kita sebelum mengata
Diri sendiri yang masih mentah di
sisi Allah
Mengapa berdusta dan bersengketa
kita dicipta sama darjatnya
Mahu jadi dajjal dunia? pasti tidak jawapannya
Mengapa terasa jika benar fikrah
Mengapa tiada sabar jika mukmi sebenar
Usah menuding usah menengking
diri sendiri kelak merana
Baik ingsan berdiam diri
diam-diam ubi berisi
Tidak seperti hati besi
diketuk sukar menerima bakti
Hanya mementingkan dirimu sendiri
Ingat
Allah menilai bukan pangkat dan darjat
Allah melihat Iman dan Adab
Usah syak wasangka terhadap dia
yang kau anggap musuh durjana
kerana dia mungkin lebih dicintaiNya
Dari kau
Tanpa disedari
Membawa fitnah
Kepada musuhmu yang hakikatnya
Berhati mulia.

Isnin, 5 Oktober 2009

Siput Babi (S.B)


Dalam duk mencari ketenangan kat belakang rumahku di Grandbird Village,tetiba melintas dihadapanku seekor siput babi atau nama pendeknya S.B. aku tetiba tersengeh sendirian bila mengingatkan ceramah sorang ustaz tentang siput babi ni..alaa susah sgt la nk sebut siput babi ni,kira aku sebut S.b je lah ye. masa bulan puasa yang lepas,ada sorang ustaz tanya kat kitorang,kenape S.b jalan lambat?. agak-agak sebab ape? aku duk ingat ke jawapan dia sebab siput tu takde kaki dan ada cengkeram besar atas belakang. tapi rupanya tidak. jawapannya adalah sebab siput tu keliru samada dia siput atau dia tu babi...haghuu sunguh.


Sambil-sambil duk ingat teka-teki ustaz tu,aku perhatikan gaya lagak S.B tu, bila aku kuis dia dengan kayu,perlahan-lahan dia masuk sedikit dlm cengkeram dia,konon nak nyorok la tu..tetiba aku teringat kt S.b manusia plak.yang kerja jadi tukang intip ni. Masa kene tahan hari tu,aku ada tanya kt sorang S.B tu,encik kene tahu,kat sini ada berape ramai orang soleh yang encik buat zalim,kalau mereka doakan agar anak encik jadi pelacur,encik nak ke? "ye saya nak,alhamdulillah"jawab dia...dengan cepat aku kata "ameen...malang sungguh anak encik ada bapak cam encik ni"...begitu rupanya perangai S.B ni...mungkin mereka tak percaya pada janji Allah bahawa senjata yang paling ampuh bagi seseorang mikmin adalah doa.

mereka mungkin nk menyorok disebalik pakaian biasa yang mereka pakai,tapi mereka tak sedar bahawa Allah maha melihat.sama cam Siput tadi,bila dikuis,dia cuba untuk menyorok dalam cengkeram.mereka cuba nak takutkan para orang Islam dengan pelbagai provokasi yang dibina. mereka ingat yang jaga Islam ni tok guru je..mereka taktau yang jaga Islam adalah Allah taala yang maha merancang ke atas segala perancangan jahat mereka.

mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) Dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan Yang demikian).

(Surah As-Saff: 8)

selepas beberapa lama aku tak ganggu dia(siput babi tadi), dia mula keluar dan meneruskan perjalanannya.sekarang ni arah perjalanan dia bukan lagi sama dengan arah perjalanannya yang asal,sbb aku dah pusingkan badan dia menuju ke arah lain. Namun dia terus je berjalan dalam arah baru yang aku buat untuknya tanpa dia sendiri mengubah semula haluan perjalanannya ke arah asal perjalanannya.aku mengeleng-ngeleng kepala. S.B manusia pun nampaknya sama dengan S.B ni fikir ku...tidak mempunyai arah tuju sendiri dan lupa tujuan asal mereka berada didunia untuk ape.arah tuju mereka adalah arahan orang atasan.seandainya arahan orang atasan untuk menentang Islam,maka Islam lah yang akan mereka tentang.


pada suatu ketika dulu,aku pernah sembang dengan sorang S.B ni,sbb dia beriya-iya nak hantar anak dia ke sekolah agama. dia nak anak dia jadi baik.dia nak anak dia jadi seorang anak yang soleh.aku tya dia,"abang pernah terima orang hulur(rasuah)?"... dia diam.. "faktor seseorang anak untuk jadi soleh bukanlah sebab dia belajar di sekolah agama je. faktor ibu bapa dan rezeki yang halal pun abang kene tengok juga.abang pernah ambik tak?"soal aku lagi. dia mengangguk perlahan. "untuk pengetahuan abang,kat sekolah agama tu berlambak budak jahat,abang tahu sebab ape? salah satu sebabnya adalah sebab mak ayah mereka bagi makan makanan yang haram dekat mereka.walau macam mana usaha pun yang pihak guru buat,anak-anak akan susah untuk terima kebenaran. sebab hati dan jiwa mereka sudah hitam kerana darah yang mengalir dalam diri mereka adalah hasil dari rezeki yang haram.abang lupakanlah nak hantar anak abang untuk ke sekolah agama seandainya sekarang ni abang masih tak berhenti ambik rasuah dan bersihkan diri abang dari segala dosa yang abang istiqamah buat tu."dia diam... "jika abang nak anak soleh tiga perkara je yang abang perlu buat"ujar ku. "ape dia?" tanyanya bersungguh-sungguh. "pertama abang kene tinggalkan segala kejahatan dan bertaubat,demi anak abang,sanggup abang buat?" tanyaku. "saya sanggup".jawabnnya. "Alhamdulillah,yang kedua abang hantarlah anak abang ke sekolah agama dan yang ketiga abang mesti cari sorang ustaz untuk berguru dengannya tentang Islam. dalam seminggu abang ambik sejam pun dah cukup untuk bertanya tentang islam kepada ustaz tu." kataku lagi. alhamdulillah S.B tu telah cuba buat semua cadangan tu demi anak dia.


memang betul,ramai ibu bapa inginkan anak yang soleh,tapi pada waktu yang sama mereka menjadi penentang kepada Islam dan pada waktu yang sama mereka menyuapkan rezeki yang haram ke mulut anak-anak mereka.


aku perhatikan kat kepala siput tu,ada dua sesengut.orang tua-tua kata S.B siput ni gatal. taktau la betul ke tak. tak pernak sentuh lagi. harap-harap kalau kita tersentuh S.B manusia,janganlah jadi gatal juga kat kulit ni....ada banyak lagi kisah tentang S.B ni...

Isnin, 21 September 2009

Wasiat

Ada sorang tua, nama dia Nenek Ani. Dia terlantar di hospital kerana sakit jantung, ....

Keadaannya semakin ari semakin teruk. Ani dah tak tau apa nak buat lagi. So suatu hari tu dia panggil Pak Din untuk bacakan doa untuk Nenek Ani. Tapi semakin dibaca, semakin teruk sakit orang tua tu. Sampai terketar-ketar dan termengah-mengah kerana terlalu sakit.

Nenek Ani dalam keadaan tak berdaya tu memberikan isyarat meminta pen dan kertas. Ani memberikan pen dan kertas kepada neneknya. Dengan sisa-sisa tenaga yang ada, Nenek Ani menulis dan memberikan kertas itu kepada Pak Din.



Pak Din menganggap tak baik membaca wasiat di hadapan Nenek Ani sebelum Nenek Ani meninggal. Jadi dia pun masukkan kertas tu ke dalam poketnya. Tak lama kemudian Nenek Ani pun meninggal dunia. Selepas seminggu kematian Nenek Ani, Pak Din pun datang ke rumah Ani, dengan memanggil semua sanak saudara Nenek Ani, tujuannya tak lain dan tak bukan untuk menbaca wasiat dari nenek tersebut

Pak Din pun berucap, menyatakan kesedihannya atas kematian Nenek Ani, dan di akhir ucapan itu Pak Din mengajak Ani dan saudara mara membaca wasiat itu bersama-sama, yang antara lain isi itu ialah.............

"Din, .... kau janganlah berdiri di atas wayar oksigen aku tu"

Rabu, 5 Ogos 2009

Perbincangan Antara 2 Genius! Mengisahkan 2 sahabat.. sorg SAM sorg DOL



SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh
bawa maut?

DOL: Sebab semalam semasa aku tengah
minum,lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.

===================================

SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?

DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6
ringgit. Kata kedai 2 Ringgit

===================================

SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas?
Mana kau tau dia mati lemas?

DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa ia mati
dalam air!

===================================

SAM: Semalam aku nampak hantu!

DOL: Uih! kau terkejut tak?

SAM: Taklah.... hantu tu yang terkejut tengok aku.

DOL: Mana kau tahu?

SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer....

===================================

SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?

DOL: Gula dah habis!

SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?

DOL: Kan aku kata, sebab gula dah habislah



===================================

SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini "candle light
dinner" dengan bini kau, mesti dia suka.

DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil elektrik,
api rumah aku dah kena potong!

===================================


SAM: Aku ada AIDS? mana ada...

DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada
aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau
orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu...

===================================

SAM:Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!

DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak
berlatih agar dapat batuk dengan lebih baik lagi.

===================================

SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang
merompak kedai kita.

DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau, jangan pasang
signboard "SILA DATANG LAGI"

Isnin, 6 Julai 2009

Kafilah syuhada

Sesungguhnya mereka tidak mati,malah mereka terus hidup disisi Penciptanya


Meremang bulu roma ku melihat 3 Syuhada Indonesia tersenyum selepas di jatuhkan hukuman tembak sampai mati. Sungguh manis senyuman mereka. Hampir menitis air mata ini, adakah aku jua akan mengikuti kafilah pengembaraan menuju Allah dengan menaiki kenderaan para Syuhada? Adakah pengorbanan ini yang sedikit mampu untuk aku membeli kematian yang paling mulia itu. Mereka mati dalam keadaan yang amat tenang disisi Penciptanya. Mereka mati dengan menyempurnakan tanggungjawab mereka. Mereka meletakkan nyawa sebagai dagangan mereka dan Allah telah membeli dagangan mereka.

Amrozi,Mukhlis dan Imam Samudera itulah 3 sahabat yang telah berjanji setia untuk meletakkan nyawa mereka. aku tidak pernah percaya dengan berita-berita daripada TV. Mereka tidak akan membiarkan para pejuang Islam Di angkat,mereka akan terus memainkan provokasi agar para pembela Islam dilihat Ganas. aku tidak pernah percaya Tiga Syuhada ini adalah pengganas. Tidak pernah sesekali. Media Perdana sekarang adalah tangan-tangan yahudi laknatullah. Masakan tidak,sejak dahulu sehingga sekarang mereka hanya memainkan isu Palastin untuk menutup Isu yang lebih besar di Negara lain. Maka kita orang Islam pun mengikut rentak provokasi ini,ketika media menayangkan tentang penderitaan Palastina,maka kita begitu bersemangat untuk boikot dan membakar bendera Yahudi. Namun setelah Media senyap,maka kita pun senyap. Sebenarnya kalian lah pembantu para Yahudi. Kalian membantu yahudi jika kalian duduk senyap dan langsung tidak mengeluarkan peluh demi Islam. Ingatlah Ummah,kalian dikira menjadi pembantu yahudi jika kalian diam dengan apa yang berlaku kepada Ummat Muhammad ini. Tapi kita mesti yakin pada janji Allah wahai pejuang-pejuang Allah sekalian:

8. mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) Dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan Yang demikian).

(Surah As-Saff: 8)


Ya,Cahaya Allah tidak akan pernah padam. Walau yang menjadi musuh Islam adalah dari kalangan orang Islam sendiri.



Tiba-tiba ku terkenang pada Usrah bersama Sahabat-Sahabat yang diadakan di Memali. Tempat Syahidnya Ustaz Ibrahim Libya dan murid-muridnya. Lantas aku cuba search di Youtube. “MEMALI”. Aku tonton video tu. Makin rindu kepada Syahid dan tidak takut mati semakin membara. Terasa Panas air mata ini. Terkenang pada dosa yang mungkin menjadi Hijab kasih sayang Allah padaku. Terkenang kepada kealpaan ku dalam menunaikan tanggungjawab sebagai ummat Nabi mulia itu.



Hari ini berapa ramai manusia yang ditarbiyyah lari daripada perjuangan lantaran takut hilang pekerjaan, hari ini berapa banyak siswazah yang senyap lantaran merasa penat berjuang dikampus dahulu. Tidakkah mereka lupa cita-cita setiap mujahidin adalah syahid. Tidakkah mereka merasa takut kerana tanpa mereka sedar mereka telah meletakkan majikan mereka sebagai sumber pemberi rezeki. Adakah mereka tidak merasa taku? Atau mereka tidak sedar mereka telah merosakkan 5 sumber illah. Lantaran inginkan makanan mengisi perut,mereka sudah tidak yakin kepada ketentuan Allah.


Aku taip di carian Youtube lagi. Aku taip “ Mati syahid”. Melihat senyuman para syuhada itu kerinduan ku pada Syahid Semakin memuncak. Segala bebanan dan ugutan hilang dari benak fikiran. Segala cercaan dan kehinaan sirna dari diri ini lantaran tingginya keinginan dan kerinduan ini kepada Allah. Ku sujud kepada Mu ya Allah, terima kasih kerana memberi ketenangan kepada Hambu Mu ini. Terima kasih kerana sudi memilih diri ini untuk diuji dengan kasih sayang MU. Syukur pada Mu dari timur dan Barat. Semoga kerinduan ku pada Syahid menjadikan Aku lebih tabah dalam perjuangan ini. Hanya pada Mu ku bermohon,perkenankanlah Ya Allah, Syahidkanlah daku. Ku ingin menyertai kafilah itu untuk terbang bertemu Mu.

Ameen.


- Catatan ini untuk mengembalikan semangat juang yang lesu insyaallah.

Ahad, 5 Julai 2009

Drebar baru kereta sewa (New Taxi Driver)




Kejadian ini terjadi pada malam Jumaat yang lalu. Namanya, Fasha. Kerana terlalu sibuk dan banyak kerja yang harus dibuat dan disiapkan dalam minggu ini maka, Fasha harus bekerja sampai larut malam di ofis. Ketika ingin pulang Susi menahan teksi untuk mengantarnya pulang.

Fasha: "Kampung Sungai Ramal Dalam ya Pak cik"

Pak cik kereta sewa itu hanya menggangguk, didalam perjalanan ke Kampung Sungai Ramal Dalam tidak terjadi percakapan antara Fasha dan Pak cik kereta sewa, mungkin Fasha merasa kepenatan kerna bekerja sampai larut malam. 20 minit lamanya keheningan terjadi, tiba-tiba Fasha teringat bahawa duit yang dibawanya tidak cukup untuk membayar tambang kereta sewa. Fasha lalu menepuk bahu belakang Pak cik kereta sewa dengan maksud untuk memberitahu supaya berhenti di kedai minyak didepan untuk mengambil duit di ATM.

Tapi tiba2 setelah bahu belakangnya ditepuk oleh Fasha, Pak cik kereta sewa itu secara membabi buta memusing stering kereta sewanya ke kanan kemudian ke kiri sambil berteriak bagai kan orang kena histeria, sampai akhirnya kereta sewa itu merempuh tembok penghadang jalan. Nasib baik Fasha dan Pak cik kereta sewa tidak mengalami luka parah.

Pak cik kereta sewa itu kemudian meminta maaf kepada Fasha.

Pakcik: "Maaf ya cik, cik tak apa-apa ya? Kenapa di tepuk bahu saya cik, terkejut setengah mati saya cik!!"
Fasha: "Laa, takkan ditepuk bahunya aja sudah terkejut!!"
Pakcik: "Sebab hari ini hari pertama saya jadi drebar kereta sewa, cik"
Fasha: "Habis tu sebelum ni apa pekerjaan pakcik?"
Pakcik: "Selama 20 tahun saya jadi Drebar Kereta Mayat..."

Fasha: "patutla...."

Sabtu, 4 Julai 2009

Lambaian Borneo Buat pejuang Islam


Apabila melangkah turun ke lapangan terbang Kota Kinabalu, terasa begitu dalam getaran dan rintihan tersirat para penghuni kepulauan ini. terasa kian bersalah kepada diri. kerana memandang enteng kepada perjuangan di bumi ini. ini juga bumi malaysia. jika ingin ditegakkan dulah, individu dan masyarakat muslim harus juga di didik dan dibentuk disini.

pada 19 jun yang lalu,aku berkesempatan untuk solat jumaat di sebuah masjid di kota Belud, perasaan sedih makin terasa apabila aku terpaksa bersolat jumaat dengan hanya bertemankan saudara seislam ku yang tidak sampai 40 orang jumlahnya. dalam kereta aku terus berfikir dan berfikir,apakah yang perlu aku buat? ini kewajipan ku. jua kewajipan kalian semua wahai sahabat-sahabat.



Hj Ayub(bekas paderi besar) memberikan ceramah di program Pemantapan Aqidah
Sumber: Abu Nuha


dalam perjalanan suasana amat berbeza jika mahu dibandingkan dengan kelantan. dikelantan terlalu banyak masjidnya. tapi disini terlalu banyak gerejanya. minggu lepas aku ke SMK tandek, disana aku melihat seorang ustaz tengah mengajar beberapa orang pelajar sekolah rendah. hampir sejam aku berbual dengan ustaz itu,baru ku tahu salah seorang pelajar tadi beragama kristian. Tapi dia berminat dengan Islam. yang paling mengujakan aku,dia dah habis IQRA 3, sinar tarbiyyah dari awal itu perlu.kedua orang tuanya adalah penganut ajaran kristian. mereka juga berminat untuk memeluk Islam. Namun aku tidak berkesempatan berjumpa dengan mereka.



Para Pelajar bukan Islam di Ceramah bersama Hj Ayub.
Mereka sedang meneliti bible

Sumber: Abu Nuha

sebenarnya ramai lagi penduduk sini yang berminat mengenai Islam,namun disini kita kekurangan tenaga pendakwah. kita kekurangan pemuda yang sanggup menginfakkan dirinya untuk Islam. Memang benar,cabaran dakwah disini cukup besar. Pendakwah harus berhadapan dengan penduduk yang hanya mengenal Islam pada nama,pendakwah perlu berhadapan dengan cabaran sihir,pendakwah perlu berhadapan dengan pengaruh gereja yang agak besar disini dan cabaran yang paling besar ialah,pendakwah harus berdepan dengan mehnah dirinya sendiri. Tidak ia berada bergelar ustaz atau tidak Ustaz. jika mehnah dalaman ini kita tidak mampu hadapi,maka cahaya iman yang malap tidak akan mampu menyinari orang lain.

Disini,masih terlalu ramai ummat Islam yang tidak tahu solat,bahkan ada yang lebih dari itu. Hati ini kasihan melihat hanya segelintir sahaja guru/ustaz/ummat yang sanggup turun padang menganjurkan program-program Ilmu. hanya beberapa kerat sahaja mereka yang sanggup berhempas pulas membuka ladang dakwah disini melalui PASTI,Nadwah-nadwah,Persatuan Ulama Malaysia,PAS dan sebagainya.

Saya menyeru sahabat,jika ada peluang menganjurkan program bakti Siswa atau program ke arah tarbiyyah,jangan lupakan saudara-saudara kita di borneo ini. Tangan mereka sekarang ini sebenarnya sedang menggapai ke arah kita untuk kita sambut dengan tangan tarbiyyah. Datanglah membawa Ilmu untuk membina anak-anak muda disini. Agar suatu hari,merekalah yang akan menjadu tunjang perjuangan Islam dan keamanan disini.

Kepada kawan-kawan dari agama lain di sabah terutamanya di kota marudu. Jangan Bimbang,saya datang hanya untuk berkenalan dan saling menyambung salam persahabatan. Jika ada perkara yang tidak betul,marilah kita sama-sama perbetulkan. kedatangan ku ini bukan untuk memecah belahkan kalian,malah untuk diriku lebih mengenali kalian. Saya selaku Ummat Muhammad,mengiktiraf Nabi Isa sebagai salah seorang nabi yang ma'sum daripada dosa. kami tidak pernah menganggap kalian itu musuh kami. Kalian juga kawan kami yang sama-sama menyembah Allah. Cuma kita ada sedikit perbezaan sahaja. jadi jika ada kelapangan bolehlah kita bincangkan perbezaan ini dalam suasana yang baik sebagai teman. Kalian boleh perkenalkan kepada saya apa yang baik dari agama kristian,dan saya juga akan perkenalkan apa itu Islam kepada kalian. Jika kalian berlapang dada dan mahu memilih Islam,itu semua adalah atas kehendak dan keikhlasan hati kalian.tiada paksaan. begitu juga jika kalian ingin terus kekal dalam agama kristian,saya tidak berhak memaksa. malah Islam tidak pernah memasksa sesiapa pun untuk memeluk Islam.

Khamis, 2 Julai 2009

Ukhwah Fillah ILal Jannah

Setebal kabus membaluti bumi
tebal lagi kerinduan ku pada mu sahabat
dalam kejauhan perjuangan yang telah kita lalui
ada secangkir kemanisan yang kita rasai
bersama menuju matlamat yang satu
menjadi abdi yang kekal abadi
yang akan bertemu kembali setelah mati


Jika dahulu kita pernah berjanji
Ukhwah ini kita kan pelihara sampai mati
namun kita tetap berharap
agar dipertemukan kembali
di jannah yang kekal abadi
bersama para mujahid dan para nabi

Sahabat tersayang
jika hari ini kita leka
jika hari ini kita terlupa
segala janji yang pernah di ucap
segala baiah yang pernah di angkat
ingatlah kembali pertemuan kita dahulu
ingatlah kembali ukhwah yang diribat
ingatlah kembali tika mengalirnya air mata
lahir dari sayangnya sahabat

masih kau ingat
ketika kita sama-sama dihina
ketika kita sama-sama dicerca
lantaran kerna Islam yang kita bawa
masihkah kau ingat
erti sakit dalam jihad
erti sayang dalam perjuangan
erti kasih dalam Islam?

Jika dahulu tangan kita berpegang erat
menempuh lautan yang kuat
air mata menjadi ubat
kata-kata pemangkin semangat
Qiamullail sebagai ibadat
marilah sahabat...
kita ribat kembali
Demi menyambung perjuangan ini


sebelum mata ini tertutup
tertutup buat selama-lamanya
ingin ku bingkiskan kerinduan hati ini
marilah kita berpimpin tangan
menempuh jalan ke jannah.

Bergema ikrar kita dahulu
"Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu Bertemu untuk mematuhi perintah Mu Bersatu memikul beban dakwah Mu Hati-hati ini telah mengikat janji setia.. untuk mendaulat dan menyokong syariatMu Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini Tunjukkanlah kepada hati-hati ini.. akan jalannya yang sebenar Penuhkanlah piala hati ini.. dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu Hidup suburkanlah hati-hati ini.. dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu

Jika Engkau mentakdirkan mati Maka matikanlah pemilik hati-hati ini.. sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu

Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya rabbal A'alamin.."
Semoga ikrar ini terus bergema

ingatlah...
Ikrar dan baiah
Ukhwah Fillah Ilal Jannah.
Seandainya ku pergi dahulu
Doakanlah daku di hujung Sujudmu



Disini kita bermula


Mehnah ini-kenangilah

Dulu kita pernah bersama


Bersama dalam KTLDM


Saat-saat sebelum berpisah-2005


Alumni Pimpinan Pelajar-2006


Para Pimpinan EXBDLKP-sekarang kita terpisah jauh


Adik-adik yang bakal menyambung perjuangan

Daku tidak pernah lupakan kalian sahabat


Di Pengkalan Hulu


Ketika Program MAFA Training Centre


Rehlah ahli PRO-M


Family Day PRO-M


Sahabat-sahabat dr DPPP


Kenangan Di Memali-2008


Keluarga besar

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian