Isnin, 5 Oktober 2009

Siput Babi (S.B)


Dalam duk mencari ketenangan kat belakang rumahku di Grandbird Village,tetiba melintas dihadapanku seekor siput babi atau nama pendeknya S.B. aku tetiba tersengeh sendirian bila mengingatkan ceramah sorang ustaz tentang siput babi ni..alaa susah sgt la nk sebut siput babi ni,kira aku sebut S.b je lah ye. masa bulan puasa yang lepas,ada sorang ustaz tanya kat kitorang,kenape S.b jalan lambat?. agak-agak sebab ape? aku duk ingat ke jawapan dia sebab siput tu takde kaki dan ada cengkeram besar atas belakang. tapi rupanya tidak. jawapannya adalah sebab siput tu keliru samada dia siput atau dia tu babi...haghuu sunguh.


Sambil-sambil duk ingat teka-teki ustaz tu,aku perhatikan gaya lagak S.B tu, bila aku kuis dia dengan kayu,perlahan-lahan dia masuk sedikit dlm cengkeram dia,konon nak nyorok la tu..tetiba aku teringat kt S.b manusia plak.yang kerja jadi tukang intip ni. Masa kene tahan hari tu,aku ada tanya kt sorang S.B tu,encik kene tahu,kat sini ada berape ramai orang soleh yang encik buat zalim,kalau mereka doakan agar anak encik jadi pelacur,encik nak ke? "ye saya nak,alhamdulillah"jawab dia...dengan cepat aku kata "ameen...malang sungguh anak encik ada bapak cam encik ni"...begitu rupanya perangai S.B ni...mungkin mereka tak percaya pada janji Allah bahawa senjata yang paling ampuh bagi seseorang mikmin adalah doa.

mereka mungkin nk menyorok disebalik pakaian biasa yang mereka pakai,tapi mereka tak sedar bahawa Allah maha melihat.sama cam Siput tadi,bila dikuis,dia cuba untuk menyorok dalam cengkeram.mereka cuba nak takutkan para orang Islam dengan pelbagai provokasi yang dibina. mereka ingat yang jaga Islam ni tok guru je..mereka taktau yang jaga Islam adalah Allah taala yang maha merancang ke atas segala perancangan jahat mereka.

mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) Dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan Yang demikian).

(Surah As-Saff: 8)

selepas beberapa lama aku tak ganggu dia(siput babi tadi), dia mula keluar dan meneruskan perjalanannya.sekarang ni arah perjalanan dia bukan lagi sama dengan arah perjalanannya yang asal,sbb aku dah pusingkan badan dia menuju ke arah lain. Namun dia terus je berjalan dalam arah baru yang aku buat untuknya tanpa dia sendiri mengubah semula haluan perjalanannya ke arah asal perjalanannya.aku mengeleng-ngeleng kepala. S.B manusia pun nampaknya sama dengan S.B ni fikir ku...tidak mempunyai arah tuju sendiri dan lupa tujuan asal mereka berada didunia untuk ape.arah tuju mereka adalah arahan orang atasan.seandainya arahan orang atasan untuk menentang Islam,maka Islam lah yang akan mereka tentang.


pada suatu ketika dulu,aku pernah sembang dengan sorang S.B ni,sbb dia beriya-iya nak hantar anak dia ke sekolah agama. dia nak anak dia jadi baik.dia nak anak dia jadi seorang anak yang soleh.aku tya dia,"abang pernah terima orang hulur(rasuah)?"... dia diam.. "faktor seseorang anak untuk jadi soleh bukanlah sebab dia belajar di sekolah agama je. faktor ibu bapa dan rezeki yang halal pun abang kene tengok juga.abang pernah ambik tak?"soal aku lagi. dia mengangguk perlahan. "untuk pengetahuan abang,kat sekolah agama tu berlambak budak jahat,abang tahu sebab ape? salah satu sebabnya adalah sebab mak ayah mereka bagi makan makanan yang haram dekat mereka.walau macam mana usaha pun yang pihak guru buat,anak-anak akan susah untuk terima kebenaran. sebab hati dan jiwa mereka sudah hitam kerana darah yang mengalir dalam diri mereka adalah hasil dari rezeki yang haram.abang lupakanlah nak hantar anak abang untuk ke sekolah agama seandainya sekarang ni abang masih tak berhenti ambik rasuah dan bersihkan diri abang dari segala dosa yang abang istiqamah buat tu."dia diam... "jika abang nak anak soleh tiga perkara je yang abang perlu buat"ujar ku. "ape dia?" tanyanya bersungguh-sungguh. "pertama abang kene tinggalkan segala kejahatan dan bertaubat,demi anak abang,sanggup abang buat?" tanyaku. "saya sanggup".jawabnnya. "Alhamdulillah,yang kedua abang hantarlah anak abang ke sekolah agama dan yang ketiga abang mesti cari sorang ustaz untuk berguru dengannya tentang Islam. dalam seminggu abang ambik sejam pun dah cukup untuk bertanya tentang islam kepada ustaz tu." kataku lagi. alhamdulillah S.B tu telah cuba buat semua cadangan tu demi anak dia.


memang betul,ramai ibu bapa inginkan anak yang soleh,tapi pada waktu yang sama mereka menjadi penentang kepada Islam dan pada waktu yang sama mereka menyuapkan rezeki yang haram ke mulut anak-anak mereka.


aku perhatikan kat kepala siput tu,ada dua sesengut.orang tua-tua kata S.B siput ni gatal. taktau la betul ke tak. tak pernak sentuh lagi. harap-harap kalau kita tersentuh S.B manusia,janganlah jadi gatal juga kat kulit ni....ada banyak lagi kisah tentang S.B ni...

1 ulasan:

  1. sian siput babi ni.confuse identiti-antara siput atau babi-hanya ALLAH yg thu. tp S.B manusia ni blh je fikir,tp setelah disogok ngan mcm2 perkara jd pening gak mcm siput babi tu.... RABBANA ZOLAMNA ANFUSANA WA ILLAM TAGHRFIRLANA WA TARHAMNA LANAKUNANNA MINALMUSLIMIN.....

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian