Jumaat, 1 Ogos 2008

Penyelewengan Fikrah dalam perjuangan( Siri 1)



Alhamdulillah, sekali lagi kita panjatkan kesyukuran kerana Allah telah memilih kita untuk menjadi seorang Islam. di dalam jutaan umat Islam pula Allah telah pilih kita untuk menjadi orang yang beriman..setinggi-tinggi syukur buat Mu Ya Allah.. manakala di dalam ribuan orang yang beriman Allah telah pilih kita untuk memegang panjinya untuk meneruskan tugas para Anbiya' untuk mendaulatkan kalimat Allah di bumi ini... Maha tinggi Mu ya Allah,hanya pada Mu kesyukuran ini...

Alhamdulillah sekali lagi kerana dengan izinnya jantung kita terus berdegup berzikir nama sucinya dan dengan nafas dan kudrat kurniaanya saya masih mampu pada hari ini untuk terus bersama-sama semua menulis demi untuk mencapai redhanya...

pertamanya harus diketahui bahawa penyelewengan mempunyai kepelbagaian rupabentuk.Penyelewengan ini juga telah berlaku ke atas sesetengah pendokong dakwah,tetapi mereka sering mendakwa mereka masih berada diatas jalan dakwah yang sahih malahan menuduh orang lain yang melakukan penyelewengan.Sebenarnya penyelewengan dalam bentuk fikrah di dalam perjuangan ini berlaku dlam bentuk yang halus,kemudian melata,meningkat lalu membesar dari masa ke semasa dan zaman ke zaman.Memang benarlah bahawa pencegahan adalah lebih baik daripada rawatan.Oleh itu perlu di perkenalkan pelbagai bentuk penyelewengan fikrah dalam perjuangan ini.

Seperti yang kita semua ketahui,matlamat amat penting. namun, dalam mencapai matlamat yang jauh kita harus melalui jalan yang penuh dengan liku-liku dan simpang tajam yang bahaya.Jadi kita harus berwaspada setiap kali melalui liku-liku ini kerana di setiap simpang ini akan ada mereka yang sedia menunggu untuk menyesatkan orang-orang berjalan. mereka berlakon dan berlagak seperti penasihat-penasihat yang tulus dan jujur.Walaupun kita tahu jalan perjuangan ini penuh dengan liku-liku dan dugaan seta jauh perjalanannya,harus kita ingat bahawa kita sedang berjalan menuju Allah dan rasulnya. Walau sejauh mana jalan ini,kita harus tetap berjalan.jangan sesekali kita berputus asa.ingat, berpantang maut sebelum ajal,tugas Islam harus dilaksanakan.

Penyelewengan fikrah juga ada kaitannya dengan pihak musuh kita iaitu yahudi dan nasrani.Pada suatu masa dahulu mereka telah berjaya menjajah dan meruntuhkan khilafah islamiyyah. Dengan terdedahnya islam pada ketika itu kepada berbagai serangan halus yang berupa pengeliruan,memberi gambaran buruk tentang sifat islam,dan menimbulkan ideologi-ideologi bodoh untuk diserapkan ke jiwa para umat islam telah berjaya menghasilkan umat islam akhir zaman yang hanya seperti buih-buih di lautan. mereka menggunakan orang islam untuk menjadi kua tunggangan mereka untuk menghancurkan ruh islam dalam jiwa umat ini seperti mustafa kamal attartuk,jamal abd nasir dan sebagainya. amat malang sekali jika ada dikalngan kita menyanjungi manusia-manusia ini yang telah manjahanamkan khilafah islam uthmaniyyah. Musuh Allah iaitu yahudi juga telah berjaya mengkaderkan orang suruhan dikalangan umat islam sendiri,setiap masa mereka terus cuba menghancurkan Ruh Islam dari diri umat Islam. pelbagai usaha yang telah mereka lakukan seperti merosakkan sistem pendidikan Islam,memenjarakan para ulama dan pendakwah,memberikan gambaran buruk tentang islam kepada seluruh dunia dan sebagainya. Namun mereka lupa bahawa Allah swt telah berjanji kepada nabi dan tenteraNya bahawa Cahaya Islam tidak akan padam sehingga ke hari kiamat. Firman Allah:
"mereka mahu memadamkan Nur Allah dengan mulut-mulut mereka,tetapi Allah tetap menyempurnakan nurNya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir"
(Surah al-Saf:ayat 8)

bagi siri 2, insyaallah kita akan membicarakan tentang bentuk-bentuk penyelewengan seperti penyelewengan dari matlamat,dan seterusnya dalam siri ke 3 pula kita akan membicarakan tentang penyelewengan dari sudut sasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

lazada