Jumaat, 17 Oktober 2008

LAYAKKAH KITA BERMEGAH DENGAN TITLE DAIE???



Seorang adik yg baru ambik UPSR dating jumpa ngn Sorang Abg yang sedang menduduki SPM…Abg,leh ajar adik tak,camne nak cari luas soalan ni???
Layakkah bagi seorang abg yang bijak menjawab spt ini>> alaa adik ni,soalan macam ni pun tak reti,abg blajar lagi susah tau… agak-agak lepas ni adik tu akan bertanya lagi tak dengan si abg ni jika ini jawapannya???

Begitu juga kita dalam medan pentarbiyyahan ini,kadang-kadang kita tak sedar kita menjadi seorang daie yang merasa hebat dgn ilmu kita yg sempit itu..kadang-kadang kita memperlekehkan ahli-ahli baru atau mad’u yang baru inigin mengenal Islam samada secara sedar atau tidak..macam-macam bunyi keluar..jika kita menggunakan kaedah push and pull utk tarbiyyah adik-adik itu mungkin di bolehkan,sbb kita tahu kenape kita memperlkehkannya dan kita tahu time mana plak kita akan counter adik ni… tp yang menjadi masalahnya sekarang kita memperlekehkan mad’u dalam keadaan kita merasa tinngi dgn ilmu yg kita ada..ini satu maslah.

Malah kadang-kadang kerana ingin di kata tegas,kita menegur seseorang mad’u dihadapan orang ramai sehingga menjatuhkan air mukanya dan inilah menjadi satu tanggapan buruk kepada semua pendokong islam oleh para masyarakat. Sekarang ini mungkin ramai yang menggelarkan dirinya pendakwah atau pejuang atau jundullah dan macam-macam lagi…tapi langsung tidak mempunyai rasa kasih dan sayang melihat seorang mad’u yg sedang melanggar hukum Allah…Bahkan perasaan marah lebih di utamakan..kadang-kadang emosi menjadi hujjah utama dalam menyebarkan risalah yang mulia ini…

Hari ini juga kadang-kadang kita merasa sombong utk terus mentarbiyyah diri kita,mungkin kita dah rasa kita dah conform masuk syurga hnya usaha kita yang sedikit ini..kadang-kadang kita begitu menekankan pentarbiyyahan kepada adik-adik,tetapi kita lupa untuk mentarbiyyah diri sendiri..kita sombong untuk meminta dari Allah untuk mentarbiyyah kita agar menjadi tenteranya yang dekat dengannya dengan ilmu dan peramalan yang sempurna…jadilah daie berjiwa murabbi..dekat di sayangi jauh di rindui oleh para mad’u..

Hidup berjuang untuk berkorban…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian