Ahad, 5 Oktober 2008

SelAmaT tinGgal Ramadhan daN SelAmaT Hari Raya

pada 30 ramadhan 1429 H jam 3.30pm

Sahabat Seperjuangan Maahad Amir Indra Petra


Hari ini adalah hari terakhir dalam bulan ramadhan..sekejap sahaja lagi ramadhan pada tahun ini bakal meninggalkan kita semua. Adakah kita semua telah berjaya merebut tawaran-tawaran hebat yang telah di tawarkan oleh tuan punya dunia ini. Itu terletak di dalam kalam rahsia antara kita dan Allah. Segala-galanya tersimpan rapi dalam hati yang samada di penuhi dengan nur taqwa atau kegelapan maksiat.

Alhamdulillah, syabas dan tahniah juga saya ucapkan kepada semua jawatankuasa Iftar Alumni Pimpinan Pelajar Maahad Amir indra petra yang telah berjaya mengumpulkan para alumni pada 28.9.08 yang lalu. Semoga. ikatan ukhwah yang dibina sewaktu berada dalam saff kepipimpinan pada suatu masa dahulu ketika berada di maahad dapat di teruskan selamanya. Bahkan yang paling penting adalah kita mesti meneruskan pentarbiyyahan dan perjuangan yang telah di terapkan di dalam jiwa dan diri kita. Walaupun ada sesetengah kader yang di tarbiyyah sewaktu di alam persekolahan dahulu ada yang telah cuba menjauhkan diri dari medan perjuagan ini sewaktu berada di alam kampus dan di alam pekerjaan,tugas kita mesti di teruskan. Kerana kita berjuang bukan kerana sahabat,tetapi sahabat amat penting dalam perjuangan. Yang paling menyedihkan kita ada juga bukan sahaja menjauhkan diri dari perjuangan,malah ada yang menjadi penentang kepada sunnah ini samada dalam keadaan mereka sedar atau tidak.

Mari lah sama-sama kita mengingatkan diri semua bahawa islam tidak pernah rugi tanpa kita bahkan kita lah yang amat rugi jika tidak bersama-sama Islam. Alangkah ruginya diri kita,jika sewaktu berada di alam sekolah atau di alam kampus suatu masa dahulu adalah seorang yang begitu lantang dalam meletakkan kalimah tauhid di mata masyarakat pelajar, tetapi apabila berada di dalam masyarakat kita terus lesu dan tepu dalam menjadi benteng kepada Islam. Namun jauh di sudut hati, saya juga takut seandainya saya Allah akan campakkan saya jauh dari nur perjuangan ini..Hanya pada Allah sahaja kita mampu berdoa agar ngukuhkan kaki kita berada dalam jalan yang suci ini dan meletakkan dalam barisan para syuhada.

Semalam adalah malam lailatul ijazah,iaitu malam terakhir dalam bulan ramadhan,tetiba tekak ini begitu perit untuk mengeluarkan sebarang kata-kata, aku terus bersangka baik. Mungkin banyak sangat minum minuman berais..Namun ku gagahkan juga memandu kereta untuk ke pasar wakaf che yeh kerana ibu nak sangat makan durian. Lagi pun aku nak beli seluar dan kemeja untuk kerja. Samapai sahaja di jalan kubang kerian,MasyaAllah..Jem tahap Giga kat situ...Takpe,sabar..arafah lagi jem... dalam kul 12.30 pagi baru aku sampai kat pasar tu,ok,cari seluar dulu.. ku pusing dan terus ku pusing macam orang tawaf kat pasar tu semata-mata mencari seluar tu,tetapi agak hampa gak la..sebab kebanyakkan gerai kat situ hanya jual seluar jin,seluar iblis dan seluar setan je...mana seluar para wali ni???? Tetiba hati nakal ni bersuara, inilah bukti dunia akhir zaman,kesian kat jin-jin, tak dapat nak beli seluar sebab habis dah di beli oleh manusia..

Perenggan atas,ayat skima je,.tapi bulan puasa ni tak leh skima-skima sangat..apabila ku membuku mata pagi tadi tekak tadi makin perit..ku cuba baca doa,aihhh..suara aku dah bertukar macam suara ella atau ada macam mirip-mirip suara emi Search...Aku tertanya sendirian..kenape ni??? Esok nak kene bagi khutbah raya lagi..kalau suara rock macam ni,mau lari makcik-makcik kat kampung tu.. aku jadi resah,macam aku fikir..sape la yang nak ganti aku bagi khutbah...tetiba hati kecilku bersuara,ini mungkin kafarah dosa yang Allah bagi ku..Allah tarik buat sementara nikmat suara ini..mungkin aku kurang menjaga lidah sebelum ini...ni baru sikit,kalau Allah tarik lebih dari ini macam mana ye..???

Kepada semua para pembaca,dalam meneruskan kehipun kita selepas ini..ingatlah hanya dalam masa kurang dari sesaat Allah mampu menarik nikmat-nikmat yang telah Dia beri kat kita...jadi gunalah nikmat-nikmat yang Allah beri ni dengan sebaik mungkin..nanti kalau Allah tarik baru kita nyesal tak sudah..

Kepada adik-adikku mujahid kampus,dalam kita sibuk menjalankan gerak kerja kampus,jangan lupa untuk terus menghargai nikmat yang Allah bagi kat kita iaitu nikmat IBU BAPA..pada hari yang mulia ini ramai yang sudah tidak beribu dan tidak berbapa,mereka bangun pagi tanpa di kejutkan oleh suara lembut ibu, mereka hanya mampu menggengam tanah merah yang telah menimbusi jasad ibu-bapa mereka pada 1 Syawal ini...tapi bagi kita yang masih mempunyai ibu-bapa ni,genggam dengan eratlah tangan ibu-bapa kita di 1 Syawal ini...kerana suatu hari nanti kita juga bakal hanya mampu menggenggam tanah merah di perkuburan ib ibu-bapa kita. Cium lah dahi mereka sewaktu nafas mereka masih ada,jangan kita tunggu untuk cium dahi mereka sewaktu mereka sudah berada dalam pembalutan kain kafan...

Bagi adik-adik ku yang sudah tiada ibu-bapa, jadilah anak soleh yang sentiasa menjadi penyeri Alam barzakh ibu-bapa kita dengan doa dan alunan bacaan Quran...hiasilah Alam barzakh mereka menjadi taman-taman syurga dengan hiasan bunga-bunga zikir dan kalimah-kalimah tauhid....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian