Selasa, 29 Julai 2008

Cinta Sejati bermula dari akhidah




ok sekarang ini agak ramai di kalangan kita kurang faham mengenai asas kepada pembinaan rumah tangga muslim. Insyallah saya akan cuba lontarkan pendapat agar kita sama-sama dapat mencari apa itu cinta..

sekarang banyak dikalangan pendakwah muda samada muslimin atau muslimat melihat pembinaan rumahtangga muslim dari satu sudut yang sempit. jika di tanya kepada mereka kenapa \tak nak terima si dia ni,padahal si dia ni orang yang baik akhlaknya. macam-macam jawapan kita dengar, tak bersedia la,saya tak dapat lupakan calon saya yang kat luar la, takut berlaku maksiat la dan sebagainya... pening kita nak jawab..

Baiklah,kita kembali kepada Ucapan kalimah syahadah kita.kalimah syahadah merupakan pintu masuk kepada kita untuk menjadi Islam.. di dalamnya terkandung perkataan illah...semua di kalangan kita telah tahu bahawa illah ada 6 pengertiaan:

(1) TUHAN SEBAGAIMANA PENGGUNAAN BIASA.
(2) TUMPUAN ATAU MATLAMAT PENGABDIAN.
(3) TEMPAT PERLINDUNGAN.
(4) TUMPUAN KECINTAAN.
(5) PEMBERI REZEKI.
(6) SUMBER PERUNDANGAN

cuba kita perhalusi illah sebagai tumpuan kecintaan...dapat rasakan sesuatu??? jika belum saya akan cuba huraikan sedikit..maknanya cinta kita yang sebenar adalah hanya kepada Allah dan Rasul yang tidak boleh di campuri dengan cinta kepada makhluk.. ok?? tentu ada yang tertanya, habis tu cinta aku kat suami aku atau kat bini aku atau kat awek aku,aku nak letak kat mana... jawapannya ialah cinta kita kepada makhluk tak kira kepada suami ke,isteri ke,buayafriend ke,gelifriend ke hanyalah satu wasilah untuk kita mencari cinta kepada Allah dan Rasul..apabila kita memahami konsep ni kita akan dapat rasakan bahawa kita mesti mendahului Allah dalam segenap perkara termasuk dalam bab percintaan...apabila kita mencintai Allah sepenuh hati,Allah akan mencintai kita, Allah tidak zalim untuk menganiayai kita,sudah pasti Dia akan mengurniakan rahmat kepada perkahwinan kita jika perkahwinan kita didasari dengan cinta Allah.

Kita juga kene ingat,perkahwinan akan menghasilkan zuriat,jangan fikir nak kahwin je...jadi zuriat ni akan mewarisi kehidupan kita...orang tua-tua cakap,jika emaknya tu pencuri dan bapaknya perompak,insyaalah anak hasil perkahwinan dua insan ini akan menghasilkan LANUN...ni orang tua-tua la yang cakap...sorry lari tajuk sekejap..ok kita sambung,bila zuriat ni besar agak-agak dia akan ikut jejak langkah kita tak?? mengikut kajian saya,ibubapa hanya mampu mentarbiyyah atau mndidik anak-anaknya hanya 20% sahaja,selebihnya terserah kepada pentarbiyyahan oleh Allah s.w.t..agak-agak Allah nak tarbiyyah tak anak kita dengan penuh kasih sayangNya andai kita meletakkan cinta kita kepada Isteri kita lebih utama dari cinta kita kepada Allah..buktinya sekarang ramai kita tengok mak ayah cuba mendidik anak-anak dengan didikan agama dengan menghantar ke sekolah agama dan memantau pergerakan anak-anak.namun anak-masih lagi menjadi liar..bila kita selidik,antara faktor jadi camtu ialah:
1) mak ayah mencari rezeki dari sumber yang syubhah
2) mak ayah pernah buat maksiat sebelum kahwin(mungkin tak bertaubat)
3) Mak ayah asalnya seorang pejuang,tp meninggalkan dakwah selepas kahwin
4) mak ayah suka mengumpat kat anak orang lain
5) Mak ayah tak jaga solat dan sebagainya
6) dan banyak lagi faktor...

jadi kesimpulannya,sekiranya kita meletakkan Allah sebagai sumber kecintaan tertinggi kita, Insyaalah Allah akan memelihara kita dan anak-anak hingga ke syurga...Insyaalah...

lepas ni ada sambungan lagi...cc nak tutup daa

Cinta kerana Allah membawa ke syurga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian