Isnin, 21 Julai 2008

Al-kisah dalam kisah (siri 1)

Pada oktober 1980 lahirlah seorang bayi yang agak comel di sebuah negeri pemerintahan khalifah abdul aziz nik mat…. Kenal tak khalifah ni??? Conform korang tak kenal… tok guru nik aziz kenal??? Haa dia la tu khalifah yang aku maksudkan… bukan taksub kat dia, tapi menghormati dia sebagai ulama pewaris nabi…

Ok2 kita sambung kepada al-kisah tadi.. budak ni pun dinamakan dengan nama Saufi oleh mak bapak dia…Saufi membesar dengan penuh kasih sayang dan dia ni selalu di manjakan oleh ma kayak nya dan kakak-kakaknya… naik lemak la budak ni… setelah berumur 6 tahun, dia di jaga pula oleh datuk dan neneknya. Datuk dan neneknya lagi la memanjakan kan dia. Maka Saufi ni dah naik lemak kuasa dua la… untuk pengetahuan korang, datuk Saufi ni guru tomoi, ramai bangat anak murid..korang faham-faham lah apa yang jadi kat Saufi, dia dah jadi macam bos plak kat anak-anak murid datuk dia ni…

Ketika umur 9 tahun, Saufi mula didedahkan dengan ilmu pertempuran tomoi dan silat gayung… time ni perangai makin teruk la mangkuk ni sorang, semayang pun tidak apatah lagi nak puasa. Walau pun dia ni nakal, dia ni sorang yang sensitive. Pernah satu kali tu dia pkul 3 orang sepupu dia sebab sepupu dia mengata kat abah dia… pernah juga dia berlawan dengan budak yang lebih dewasa dengan dia semata-mata tidak mahu di ejak oleh bebudak tu… Saufi ni bukan pandai sangat berlawan pun,,dia guna teknik gigit tangan orang je…

Hehe…ni cerita lawak sikit…walaupun nakal,mangkuk ni rupa-rupanya suka berjiwang juga…rupanya dalam diam dia ada berkenan kat sorang awek kat kampong dia… gatai sungguh..tak padan dengan kecik.. maka Saufi ni pun merancang untuk tackle budak ni…maka dengan penuh confidentnya budak tu akan menerimanya, dia pun tulis surat…

Kepada ayu yang di rindui,
Apa khabar?? Tak rindu kat saya ke??
Awak suka saya tak?? Boleh kita kahwin???

Dengan penuh keconfidentnya Saufi menggunakan posmen tak berbayar iaitu sepupunya afiz, selepas 2/3 hari maka surat tu pun di balas,

Eh, cantik juga tulisan ayu ni…tapi cam pernah tengok tulisan ni…

Kepada Saufi yang di sayangi…
Saya pun rindu kat awak juga…
Awak dah bersunat ke nak kahwin dengan saya ni…

Yang benar….
Siti zulhusni….

ceh,,,…mangkuk ko afiz, kata Saufi…rupa-rupanya yang balas surat tu bukan ayu, tapi abang kepada Saufi…Saufi mula rasa malu..pasni aku tak nak berjiwang dah…

ketika pardise berumur 11 tahun, neneknya telah kembali ke rahmatullah.. time ni Saufi menangis buat kali pertama kerana kehilangan orang dia sayangi… rupa-rupanya kematiaan neneknya telah memberikan kesan yang mendalam buat Saufi.. dia sudah mula bersembahyang..walau masih ada sedikit kenakalan lamanya..mungkin Inilah hidayah yang Allah kurniakan melalui hikmah kematiaan neneknya.tapi pada zaman sekarang,jarang manusia yang cuba mencari hikmah disebalik sesuatu ujian yang berlaku.kebanyakkan manusia zaman sekarang lebih suka menyalahkan Allah dan takdir. tapi tak semua la yang camni. dia juga mula belajar bersungguh-sungguh sehingga dalm keputusan UPSR dia dapat 5A. time ni dia ditawarkan ke sekolah berasrama penuh. Dia begitu teruja untuk belajar di sekolah itu,lagi pun ramai kawan-kawannya menerima tawaran itu.

Namun ibunya tidak bersetuju..ibunya mahu dia belajar bersekolah di sekolah agama…hampir seminggu dia buat mogok…namun ibunya tetap bertegas supaya dia belajar di sekolah agama.

Hari pertama melangkah ke Maahad ahmadi tidak begitu mengembirakan hati Saufi..kerana baginya sekolah ni sangat low profile. Dari sini dia mula mengenali beberapa orang budak yang agak nakal…namanya izwan.. dari sini juga Saufi mengenali beberape orang geng baik,nama mereka ialah arif,zermi,saiful,badiuzzaman dan lain-lain lagi.

Bersambung.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian