Rabu, 27 Januari 2010

Hatiku Milikmu (EP-2)

Fatin memegang erat tangan suaminya,hatinya begitu gementar untuk menghadapi sesi pemindahan organ itu."Sayang,abang sentiasa di sisi sayang,sayang jangan takut ye."Pujuk Dannis.Fatin cuba tersenyum apabila mendengar kata suaminya itu. "Abang,kalau apa-apa berlaku kat sayang,abang jaga....."Fatin cuba menghabiskan kata-katanya,namun Dannis cepat-cepat meletakkan jari telunjuknya ke bibir fatin dengan lembut. "Sayang mesti kuat,Sayang sanggup ke tinggalkan abang? Hanya sayang yang abang cintai.Jadi sayang mesti sentiasa bersama abang dalam melayari rumahtangga nanti" Dannis memujuk lagi. Dannis tidak dibenarkan masuk ke bilik pembedahan,dia hanya mampu melambaikan tangan dan memanjatkan doa kepada Sang Pencipta Agar menyelamatkan isterinya.

"Dannis..sudah 2 tahun Dannis menannguhkan pengajian Dannis di Mesir,Dannis tak mahu teruskan ke?"Tanya ibunya ketika mereka sedang berehat di halaman rumah.dengan mata yang redup Dannis menarik nafas panjang sambil memerhatikan Fatin yang bermain-main dengan Daniel Anaknya. ''Entahlah mak,Saya tak sanggup meninggalkan Fatin dan Daniel.Tapi mungkin saya akan sambung pelajaran di UM sahaja.Bolehkan mak?'' Dannis memegang tangan ibunya. Ibunya hanya tersenyum.

"Daniel,jom ikut Abi ke masjid."Panggil Dannis kepada anak lelakinya. Daniel berlari-lari anak mencapai kupiah kecilnya. "Daniel,semoga Daniel akan menjadi anak yang soleh yang akan memberi syafaat kepada abi dan umi,semoga Daniel akan menjadi seorang Hafiz yang berjalan di atas jalan jihad."Bisik Dannis kepada anaknya. Daniel terpinga-pinga tidak memahami apa yang dimaksudkan oleh ayahnya itu. Namun bisikan itulah yang selalu dibisikkan ke telinga anaknya setiap kali dia mengajak anaknya untuk bersolat.

"Dannis,enta telah terpilih untuk menyertai Misi jihad Palestin. Para pimpinan HAMAS telah bersetuju untuk memilih enta setelah melihat kesungguhan enta dalam menjalankan tanggungjawab enta di mesir dahulu."Pesan seorang rakan. Hati Dannis gembira bercampur sedih. Gembira kerana cita-catanya untuk turun ke medan jihad palestin telah di makbulkan Allah,namun ia sedih kera terpaksa meninggalkan ibu-bapa,Fatin dan Daniel. "Wahai Dannis,sesungguhnya Allah akan menjaga keluarga seandainya kamu menjaga agama Allah,ingat Dannis,cinta utama adalah Allah."Suara Iman Dannis berbicara. Dannis tersentak. "Ya,kerana Allah akan ku tinggalkan keluarga ku ini."Dannis membulatkan tekad.

Dannis menunaikan solat hajat agar Allah memberikan kekuatan kepadanya untuk sampai ke medan pertempuran di palestin. dihujung sujudnya Dannis berdoa. "Ya Allah,seandai aku telah engkau pilih untuk memegang lencana mujahid Mu,ku mohon kepada Mu Syahidkanlah daku. Ya Allah Tuhan yang Maha Pemelihara,pelihara keluarga dari sebarang bencana dan kejahatan,Kau matikanlah ayah dan ibu ku dengan sebaik-baik kematian. Ya Allah yang Maha pengasih,kau perkenankanlah doa isteri ku untuk menjadi seorang syuhada,tunjukilah jalan jihad kepadanya. Ya Kahhar,perkenankalanlah doa ku ini,Kau jadikanlah anakku Daniel sebagai seorang Mujahid penghafaz Quran agar dia dapat menggoncang dunia dengan perjuangannya. Ya Allah yang Maha pengasih,Kau kumpulkanlah kami sekeluarga Di syurga FIRDAUS,kerana itulah sebaik-baik tempat yang kekal abadi. Amee Ya Allah." Dannis menyeka air mata setelah selesai solat.

Dannis menarik nafas panjang,dengan perlahan-lahan dia menghampiri ibu dan ayahnya. "Mak...Ayah...Mak dan ayah gembira tak jika Dannis terpilih untuk mati Syahid?" Tanya Dannis sambil tersenyum. Ibu dan Ayahnya kehairanan. "Tentulah kami gembira,itukan sebaik-baik kematian"Jawab ayahnya. "jika itu perasaan mak dan ayah, Izinkanlah Dannis turun berjihad menentang Israel laknatullah di Palestin.Saya mohon mak..ayah." Dannis memegang erat tangan ibunya. Setitis demi setitis air mata ibunya mengalir. namun ia bangga kerana anak yang dikandungnya ini bakal menjadi seorang mujahid yang menjalankan tugas para nabi. "Dannis anak mak, Mak redha untuk Dannis turun ke berjihad.Berjihadlah seperti Abdullah Bin Rawahah yang tidak pernah undur walau badan dicincang lumat. Teruskan niat suci mu wahai anakku."Ibunya mencium ubun-ubun dan dahi Dannis.

"Terima kasih mak..ayah. Cuma satu je permintaan saya,mak dan ayah jagalah Fatin dan Daniel. Mak dan Ayah didiklah mereka agar menjadi seorang hamba Allah yang taat. Mak,seandainya sebulan selepas Dannis turun bertempur mak dan ayah tidak menerima apa-apa berita tentang Dannis,Itu bermakna Dannis telah gugur di medan jihad sana. Doakanlah agar Allah menerima segala amal yang Dannis telah buat."Dannis mencium tangan ayah dan ibunya.

Perlahan-lahan Dannis mengetuk pintu biliknya. Fatin sedang cuba menidurkan Daniel. Dannis duduk di sisi isterinya.dia memegang ke dua-dua bahu isterinya itu. Dia menatap wajah manis isterinya. ''Sayang..abang terpaksa kembali ke mesir...dan selepas itu abang akan turun ke palestin"Kata Dannis sambil memerhatikan isterinya.Wajah Fatin tenang mendengar setiap patah perkataan yang keluar dari mulut suaminya itu. "Tapi kali ini abang turun bukan menjalankan misi kemasyarakatan,abang akan turun ke medan pertempuran.Seandainya Allah mentakdirkan abang syahid disana,Sayang jaga diri dan Daniel dengan baik"Daniel menyeka air mata yang mula turun di pipi isterinya itu.Fatin hanya terdiam. "Sayang isteri abang,abang tunggu sayang dan Daniel di pintu Firdausi.itu kan cita-cita kita bersama."Daniel memeluk Fatin. "Abang...terima kasih atas segalanya,terima kasih kerana sudi menyayangi Sayang dan membahagiakan sayang.Kenangan Cinta dan kasih sayang kita akan sayang kenang sehingga ke akhir hayat.Sayang akan jadikan kasih sayang abang berikan ini sebagai kekuatan untuk sayang terus berjuang dan mendidik Daniel.Doakan juga agar Allah sudi memilih sayang untuk mengikut jejak langkah abang."Fatin terus teresak-esak dalam pelukan suaminya itu.

"Ummi..Abi...kenape menangis?" tiba-tiba Daniel tersedar. Dannis merangkul Daniel. "Daniel anak Abi,nanti jika Abi tiada,Daniel jaga ummi ek."kata Dannis sambil mencium dahi anaknya itu. "Abi nak pergi mana?Abi nak tingglkan Daniel dan Ummi ke?"Tanya Daniel kebingungan. "Ye sayang,Abi mahu hancurkan para musuh-musuh Islam.Nanti bila Daniel besar,Daniel mesti jadi seorang mujahid.Boleh anak abi?"Daniel memeluk anaknya itu erat.



Pagi itu Danniel bangun tanpa dikejutkan oleh suara Abinya. Daniel berlari-lari mencari abi. "Ummi,abi pergi mana Ummi?" tanya anak berumur 2 tahun itu. Air mata mengalir lagi di pipi Fatin. "Sayang,Abi telah pergi berjuang menentang para penjahat yang menentang agama Allah. Daniel mesti ingat pesan abi."Fatin memeluk anaknya itu.hanya itu harta yang ada padanya. Daniel mengguk-angguk perlahan. "Daniel nak jadi pejuang macam abi,Daniel nak lawan orang jahat."jerit Daniel.

Di medan pertempuran,Dannis telah diarah menjadi pejuang barisan pertama. Dia menyerang para musuh Allah itu tanpa rasa gerun.seorang demi seorang musuh Islam itu rebah terkena peluru M16 Dannis.Kelengkapan senja ta mereka amat terhad. Mereka hanya menggunakan senjata yang sudah ketinggalan zaman. Namun semua pejuang itu tidak pernah gentar,di bibir mereka sentiasa menyebut kalimah suci "ALLAH".

Tiba-tiba Dannis terpijak perangkap ranjau yang di pasang oleh musuh. Kaki kanannya hancur. Namun tangannya masih gagah membidik para tentera Israel.Semakin lama Dannis semakin lemah. "Laailahaillah"perlahan-lahan Dannis mengucapkan kalimah agung itu. Dannis melihat Para syuhada telah melambaikan tangan kepadanya sambil tersenyum. Dannis terbang menuju ke arah mereka.Dia melihat sekujur tubuhnya yang kaku di bawah diusung oleh sahabat-sahabatnya. Dia melihat ayah,ibu,Fatin dan Daniel sedang melakukan solat hajat khas untuknya. Dannis tersenyum. "aku menunggu kalian di pintu syurga wahai orang yang ku sayang."



"Assalamualaikum,saya doktor Azrul sahabat kepada Dannis."Azrul memperkenalkan diri kepada ayah dan ibu Dannis. "ye,saya ayah Dannis.ada apa-apa perkhabaran dari Dannis?"Tanya Ayah dannis tidak sabar. "Pakcik,saya membawa dua amanah dari Dannis,Pertama, Dannis telah diterima oleh Allah sebagai syuhada."Ujar Azrul. Berlinang air mata ibunya. Fatin yang mencuri-curi dengar dari dapur jatuh terduduk.Dia memeluk Daniel. "Sayang,Allah telah menerima Abi.Abi sudah tiada"ujar fatin dalam sebak. mata anak kecil itu berkaca.mungkin dia juga dapat merasai pemergiaan abinya. Daniel mencium dahi Umminya. "Ummi,Daniel akan jaga ummi,Daniel nak jadi mujahid macam abi."Kata anak kecil itu dalam tangis.

"Pakcik,saya juga membawa amanat dari Dannis agar melaksanakan pembedahan pemindahan mata untuk isterinya.Segala Perbelanjaan akan di tanggung oleh sahabat-sahabat Dannis."kata Azrul sambil merenung ke wajah ayah Dannis. "Siapa dermawan yang mendermakan matanya untuk fatin?" Soal Ibu Dannis. "pemilik mata tersebut mahu saya rahsiakan perkara ini sehingga Fatin selesai menjalani pembedan tersebut"terang Azrul.

Fatin begitu gembira kerana dapat melihat anak kesayangannya. Fatin menatap lama-lama gambar As-syahid suaminya.Dia merasa amat dekat dengan As-syahid.kerinduan menyelinap ke sanubarinya. di hospital inilah dia di ijabkabulkan. Disinilah suaminya melamarnya. Fatin sudah penat menangis,dia mesti kuat.itulah pesan suaminya yang akan ia taati walau suaminya sudah tiada.

"Doktor,seperti yang doktor janjikan tempoh hari,setelah saya selesai menjalani pembedahan ini,doktor akan beritahu kepada kami siapa pemilik mata ini yang sebenar."Tanya Fatin kepada Doktor Azrul. Azrul menarik nafas panjang. "sebenarnya mata itu adalah milik..."Azrul cuba menahan tangis apabila mengenangkan sahabatnya itu. "sebenarnya mata itu adalah milik Dannis"Dengan cepat Azrul melunaskan kata-kata itu. Semua yang berada di wad itu mengalirkan air mata."Dannis betapa tingginya kasih sayang mu kepada Isterimu."Getus hati Azrul.

"Seperti yang saya janjikan sebelum ini,Saya akan beritahu siapa penderma buah pinggang untuk Fatin suatu ketika dulu. Ini kerana pemilik buah pinggang itu telah tiada didunia ini."Bagitau Doktor Ali. Suasana hening seketika. "Dannis...Dannis lah yang mendermakan buah pinggangnya untuk fatin."Ujar Doktor Ali. Fatin menangis teresak-esak. "Abang,sungguh banyak pengorbanan abang untuk sayang.Sayang takkan sia-siakan pengorbanan abang ini.

"Abang,hatiku ini milikmu"...Fatin memeluk Daniel.

1 ulasan:

  1. Cerita yg menyayat hati...teruskan menulis cerita2 yg membangkitkan iman ya akhi...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Ya Allah... seandainya hari ini aku sedang memimpin, pimpinlah aku untuk memimpin, seandainya aku sedang mentarbiyyah, tarbiyyahlah aku untuk aku mentarbiyyah, tapi ya Allah seandainya aku sedang mencintai manusia tetapkan hatiku untuk mendahului cintaMu dari cinta manusia.. Hidup berjuang untuk berkorban,Syahid jadi impian